Monday 15 April 2013

milikilah paradigma Kaya, sulamilah erti "Islam sebagai ad-din" dalam perniagaanmu


Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah, Maha Pengasih

mengingati langkah pertamaku menjual dadih pada bulan ramadhan  di sekitar kampung ku..
"adakah orang mahu beli dadih tu nak?" tanya ayahku..
"dak pa pak, kita jual saja dulu, kalau dak da org beli kita makan buka puasa ramai-ramai" jawab ku
dadih yang dapat dijual hanya dua sahaja.. hehe.. (jualan pertama)
ahli keluargaku jatuh cinta dengan dadih apabila pertama kali aku masakkan untuk dorang terutamanya adikku no.2 lina,
setiap kali dia cuti matrik, sebelum balik dia akan telefon,
"kak, masakkan aku dadih nanti ya"katanya
"ok, bah".. kata ku,
dan ibu ku akan masakkan dia sup ayam, sebab itu makanan kegemarannya..
dan pertama kali aku belajar masak dadih ketika masak bersama sahabat-sahabat di bumi USM..
terima kasih kerana mengajar..

selepas itu, aku tidak jual dadih sudah,
masak untuk keluarga sahaja...
bukan putus asa untuk berniaga,
aku cuba ceburkan diri ke perniagaan lain,
dan alhamdulillah,
Milik Allah rezeki setiap hambaNYA..


sewaktu aku ingin memulakan perniagaan bersama adik-adikku,
antara perkara yang aku lakukan adalah membentangkan plan perniagaanku kepada ibu dan ayahku,
biar usaha ku yang sedikit ini dalam redha dan pengetahuan kedua ibu dan ayahku,
aku cuba terangkan dari hal-hal modal sehinggalah kaedah pemasaranku
alhamdulillah
ibu dan ayah memberi kepercayaan..
penghargaan besar buat diriku bila ibu dan ayah beri kepercayaan berdiri diatas kaki sendiri,
mula melatih diri bertanggungjawab dan memikul amanah dalam mencari rezeki..
insyaAllah, dian akan jaga kepercayaan yang diberikan

sekadar berkongsi,
antara perkara asas dan kukira polisi dalam aku laksanakan perniagaan ini ialah:
1. menggunakan modal sendiri, tanpa meminta kepada kedua ibubapaku atau sesiapa pun
2. jangan sesekali BERHUTANG untuk membeli barang-barang perniagaan
3. jangan sesekali BERHUTANG untuk membeli barang-barang perniagaan
4. jangan sesekali BERHUTANG untuk membeli barang-barang perniagaan

alhamdulillah..
setakat ini berjalan dengan baik, walaupun keuntungan biasa-biasa sahaja

oh ya,
sebelum aku mula, aku beli dan baca buku ini dulu

mencari role model



Islam banyak melahirkan tokoh-tokoh yang boleh kita contohi,
Sahabat Baginda Rasulullah s.a.w bernama Abdul Rahman Bin Auf cukup terkenal, seorang jutawan..
jutawan yang TIDAK LOKEK dan TIDAK BERKIRA menyumbang harta untuk pembangunan Islam

kita punya role model,
bah, INI KALI LAH kita contohi beliau


::memimpin tranformasi::
::milikilah paradigma Kaya::
::sulamilah erti "Islam sebagai ad-din" dalam perniagaanmu::


No comments:

Post a Comment